Aktivní turismus v Česku zažívá boom: Němci, Poláci i Nizozemci objevují nové regiony

Česko se stává čím dál oblíbenější destinací pro aktivní turisty z Německa, Nizozemska a Polska. Výzkum, který pro agenturu CzechTourism realizovala společnost Incomind, odhalil, že aktivní dovolená je pro tyto národy stále atraktivnější a že Česko patří díky své cenové dostupnosti, rozmanité přírodě a bohaté historii mezi vyhledávané destinace. Výzkum ukázal také směr, na který by se Česko mělo více zaměřit, a to ještě větší propagace dosud neobjevených míst, což zapadá do koncepce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

10.3.2025. Tisková zpráva agentury CzechTourism, založená na výzkumech, na kterých se podílí společnost Incomind, shrnuje pozitivní trendy v příjezdovém turismu. Německo, Polsko a Nizozemsko při tom patří mezi klíčové zdrojové trhy. Podle nejnovějších dat CzechTourism za rok 2024 počet návštěvníků z těchto zemí loni překonal čísla z rekordního roku 2019. Cílené kampaně a propagace přírodních destinací motivovaly zahraniční návštěvníky k objevování krás Česka.

„Naše nejnovější data potvrzují rostoucí oblibu Česka mezi zahraničními turisty a zároveň ukazují oblasti s největším potenciálem. Aktivní dovolená je trendem, který nabývá na síle. V rámci našich kampaní chceme více zdůraznit možnosti, jak spojit sport, přírodu i kulturní zážitky. Proto se zaměřujeme na propagaci méně známých regionů a ukazujeme Česko jako destinaci pro všechny, kdo chtějí aktivně trávit volný čas. Nárůst návštěvnosti z Německa a Polska potvrzuje, že tato strategie funguje,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Rok 2024 potvrdil stabilní růst příjezdového turismu, ale také ukázal, že se zvyklosti cestovatelů mění. Německo zůstává nejsilnějším zdrojovým trhem. Z uvedených tří zemí zaznamenalo Polsko největší procentuální nárůst, zatímco Nizozemci udržují stabilní úroveň návštěvnosti. Nejnovější data CzechTourismu ukazují, že kampaně agentury na klíčových trzích přinášejí výsledky: Německých turistů loni do Česka zamířilo 2 377 tisíc, což představuje meziroční růst o 4,1 %, oproti roku 2019 nárůst o 14,6 %. Polských návštěvníků v roce 2024 přijelo do Česka 841 tisíc (meziročně o 10,8 % více, ve srovnání s rokem 2019 nárůst o 25,3 %), nizozemských turistů dorazilo 257 tisíc (meziročně mírný pokles o 1,9 %, ale oproti roku 2019 nárůst o 3,2 %).

Pozitivní je, že stále více turistů objevuje kromě Prahy i další regiony.

–  Němci vedle tradičních cílů jako je Praha a Karlovy Vary začínají vyhledávat také Krkonoše a Šumavu. Mají v oblibě wellness, pěší turistiku, vodní sporty nebo cykloturistiku. Rádi k nám jezdí v létě nebo začátkem podzimu. Průměrná délka pobytu: 3,72 dne.

–  Poláci míří hlavně do Prahy, Královéhradeckého a Jihomoravského kraje, ale také do Jeseníků. Dávají přednost pěší turistice, včetně chození na horách, a mají rádi zimní sporty a tuzemské kulturní památky. Pro návštěvu Česka volí hlavně léto. Průměrná délka pobytu: 2,97 dne.

–  Nizozemci si oblíbili Prahu, Jihočeský a Královehradecký kraj. Jako cíl si ale vybírají i Liberecko a Vysočinu. Nejčastěji volí pěší turistiku, vodní sporty a kempování. Dovolenou v Česku tráví zejména v létě. Průměrná délka pobytu: 3,81 dne.

„Klíčem k úspěchu je ještě lepší prezentace regionálního turismu. Lidé chtějí autentické zážitky a Česko v tomto směru nabízí obrovský potenciál. Zvýšení počtu návštěvníků z Polska a Německa ukazuje, že naše kampaně oslovují správné cílové skupiny,“ doplňuje vedoucí Institutu turismu CzechTourism Petr Janeček.

„V uplynulém období jsme se zaměřili na propagaci konkrétních aktivit a zážitků. Daří se nám zvyšovat povědomí o méně známých destinacích a přivádět turisty do regionů, které dříve neměly takovou návštěvnost. Zahraniční návštěvníci si stále častěji vybírají Česko nejen jako destinaci pro kulturní výlety, ale i pro aktivní dovolenou,“ doplňuje ředitelka Odboru marketingu a zahraničních zastoupení CzechTourism Jana Štumpová Konicarová.

„Výzkum mimo jiné ukázal rostoucí vliv sociálních sítí a dalších digitálních platforem v rozhodovacím procesu při výběru destinace na dovolenou“ říká Tomáš Drtina, ředitel agentury Incomind.

CzechTourism plánuje rozšíření digitálních kampaní v Německu, Polsku a Nizozemsku, ale i v dalších zemích světa, včetně vzdálených trhů. Počítá s intenzivnější spoluprací s outdoorovými influencery nebo ještě větší podporou aktivního turismu. Součástí strategie je také podpora udržitelných forem cestování, včetně ekologických ubytování a regionálních vlakových spojení. V jejich obsahu zohledňuje preference turistů z jednotlivých zemí.

Podrobné informace k výzkumu