Věrnostní programy dobývají srdce, peněženky i mobily českých domácností

Obliba věrnostních programů roste. Průměrný dospělý Čech či Češka využívá již více než 13 různých věrnostních programů, více než čtvrtinu z toho představují potravinářské obchodní řetězce. Asi nepřekvapí, že ženy jsou v tomto směru aktivnější než muži.

Praha, 23.11.2022. Pět ze šesti Čechů vnímá věrnostní program jako přidanou hodnotu a průměrný dospělý Čech či Češka v současnosti využívá již více než 13 různých věrnostních programů. Mezi nejvyužívanějšími programy převažují ty od potravinářských řetězců, drogerií a lékáren. Zřetelný je i postupný příklon k mobilním aplikacím. Ukázaly to výsledky rozsáhlého výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2022“, který uskutečnila výzkumná agentura Incomind.

Obliba věrnostních programů roste. Průměrný dospělý Čech či Češka využívá již více než 13 různých věrnostních programů, více než čtvrtinu z toho představují potravinářské obchodní řetězce. Asi nepřekvapí, že ženy jsou v tomto směru aktivnější než muži (14,3 versus 11,8). 12 % z nás využívá dokonce více než 20 programů.

Význam věrnostních programů potvrzuje i skutečnost, že 70 % uživatelů ovlivňují při volbě nákupního místa či dodavatele. Aktivní zájem o účast ve věrnostním programu meziročně vzrostl z 20 % na 25 %, dalších 38 % přijme nabídku na členství téměř vždy. Nejvíce jsou využívány výhody věrnostního programu u nákupů potravin – s menší či větší frekvencí je využívá 91 % Čechů, 43 % při každém nákupu.

Komplexní výzkum společnosti Incomind „Věrnostní programy a zákaznické portály 2022“ se věnoval i jednotlivým konkrétním zákaznickým programům. Nejznámějším věrnostním programem v Česku je Tesco Clubcard (spontánně jej jmenovalo 55 % a podpořeně dokonce 95 % respondentů), v případě klientských portálů vede ve znalosti Lidl, u segmentu utilit ČEZ. Nejvyužívanějším věrnostním programem je Karta výhod Dr. Max.

Nejdoporučovanějším věrnostním programem je Moneyback České spořitelny. V případě internet bankingu dosáhla nejvyšší míry doporučení Air Bank, My Air je také nejznámějším mezi bankovními věrnostními programy.

Při využívání celkově sice stále ještě mírně převažují fyzické (zpravidla plastové) karty, ovšem preferuje je již jen 52 % (loni to bylo 58 %). Roste naopak význam aplikací (u osob do 50 let, mužů a obyvatel velkých měst už jsou ve vedení). U gastro segmentu, internetových obchodů a vybraných retailerů (Lidl, Albert) již využití samostatné aplikace v mobilu zcela dominuje. Polovina Čechů také využívá mobilní aplikace sdružující věrnostní karty (nejčastěji je to Stocard).

„Většinu účastníků zajímají na věrnostních programech především finanční benefity, zejména možnost koupit si zboží se slevou. Nejvíce je oceňována sleva na celý nákup či jeho část, vrácení určitého procenta z každého nákupu a doprava zadarmo“, říká Tomáš Drtina ze společnosti Incomind.

Kontakt pro dotazy ke studii:
Tomáš Drtina, INCOMIND, tel. 603 468 094, tomas@incomind.cz
Zdroj: Věrnostní programy zákaznické portály 2022, Incomind

Přílohy

Počet věrnostních programů

Vnímání zákaznického portálu jako přidané hodnoty

Výběr obchodu podle členství programu

Preference formy věrnostního programu

Využívání internet bankingu a mobilní bankovní aplikace

Parametry výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2022“:
Reprezentativní spotřebitelský výzkum na vzorku 1000 respondentů ve věku 18-70 let provedený metodou CAWI (on-line dotazování) v listopadu 2022.